Alla som känner mig vet att jag trivs bäst i naturen och gärna under vattenytan. Konsekvensen av detta har blivit att jag inte hinner lägga ut mycket bilder på min hemsida eftersom en uppdatering innebär att jag måste hålla mig inomhus en stund. Arkivet innehåller mycket och denna gång fick min vän Richard Thorsson lov att bestämma vad mitt blogginlägg skulle innehålla.
 
Hans önskemål var Blågylta och Berggylta.
 
Blågylta:
 
 
Blågyltan är en fisk i familjen läppfiskar. Bilderna jag tagit här är fotograferade på västkusten och Tustna i norge.
 
 
De kan bli upp till 40 cm och väga 1kg.
 
 
De flesta blågyltor, kan även kallas blåstråle, föds som honor. Honorna kallas för rödnäbbor. Mellan 7 och 13 års ålder byter honorna kön och blir hanar. När en hane försvinner från sitt revir byter den största honan i det reviret kön och blir hane.
 
 
Vissa av blågyltorna föds som hanar och byter aldrig kön. De är då rödaktiga precis som honorna men saknar de svarta ryggfläckarna.
 
 
Blågyltan kan bli minst 20 år gammal.
 
 
 
Berggylta:
 
 
Berggyltan är en kraftigare fisk än Blågyltan. Färgen kan variera mycket och kan skifta efter omgivningen och fiskens humör.
 
 
De blir ca. 50cm långa, max 69cm, och väga upp mot 4 kg.
 
 
Även Berggyltan är hermafrodit och byter kön mellan 5 och 14års ålder. De kan bli upp till 29 år gamla.
 
 
 
Berggylta, Blågylta,

2 kommentarer

Camilla Noresson

08 Aug 2015 13:50

Vilket bra val av din vän att önska detta så vi inte gick miste om detta intressanta inlägg. Fina bilder och bra text.
Ha det bäst.
Kram

Svar: Tack Camilla!Det var kul att få ett önskemål och sedan försöka uppfylla det. Jag hade egentligen tänkt ett helt annat inlägg men det får komma senare. Jag har fortfarande inte gjort något med mina Galapagos bilder från senaste resan.
All images on this blogg are protected by international copyright law. You can see more of my photos on www.laluna.se

Christer K

18 Aug 2015 22:36

Håller med föregående kommentator, vad bra Rickard önskat att se dessa fiskar.
Då får vi andra också chansen av att njuta av fina bilder på dessa speciella fiskar med sina tjusiga färger och spännande mönster.
Fastnar lite extra för bild tre med sin fina diagonal i bilden och fiskarnas sköna uttryck, där de tycks stöta på varandra i klippskrevan.
Och bild 5 och 7 för sin tighta bild vinkel, där man verkligen kan utforska färgerna och det spännande mönstret. Och jag tycker mig få bra kontakt med motivet i dessa tighta bilder. Tjusigt!
Sen förrutom härliga bilder får jag mig också en liten lektion om dessa fina fiskar. :)

Ser framemot nästa omgång bilder och att få insikt i något annat djurs liv och leverne...

Kramforsar Christer K

Svar: Tack snälla Christer för att du skriver så fint! :-)
All images on this blogg are protected by international copyright law. You can see more of my photos on www.laluna.se

Kommentera

Publiceras ej